Integrarea in colectivitate

Dupa implinirea varstei de doi ani, incepem sa ne gandim la inscrierea copilului la gradinita. Si, pentru ca este primul pas catre o noua viata incepem sa ne punem tot felul de intrebari, sa ne macine tot felul de ganduri. Unele dintre cele mai des intalnite intrebari legate de integrarea copilului in colectivitate au fost: Care este varsta potrivita pentru a-mi inscrie copilul la gradinita? Cand e mai bine sa il ducem pe cel mic la gradinita, din toamna sau sa asteptam sa se termine iarna? Exista o varsta potrivita? Daca ne-am ghida dupa modelul clasic, am spune ca dupa varsta de 3 ani. Insa dincolo de varsta cronologica a copilului sunt si alti factori care determina intrarea copilului in gradinita. Exista mai multe puncte de vedere pe care le putem urmari atunci cand luam o decizie atat de importanta precum integrarea celui mic in colectivitate. Atunci cand ne gandim la intrarea copilului in gradinita, luam in seama un complex de factori care tin de dezvoltarea copilului pe toate planurile:
– din punct de vedere cognitiv, copilul trebuie sa poata manifesta interes si curiozitate, sa poata fi receptiv la ceea ce este in jurul sau, sa inteleaga ceea ce i se cere si sa poata pune intrebari. Nu este necesara o performanta intelectuala a copilului, un avans fata de varsta lui cronologica, ci mai degraba o disponibilitate spre a primi informatii, capacitatea de a le recepta si de a le pastra, de a vorbi ulterior despre ele.
– din punct de vedere al motricitatii, copilul are nevoie de o dezvoltare motrica generala buna, sa isi poata controla miscarile si corpul, sa poata executa anumite gesturi si posturi, sa poata alterna momentele de impulsivitate cu cele asezate si ordonate. Nu este necesara intial o abilitate motrica de finete in ceea ce priveste modul in care tine creionul, deseneaza, coloreaza etc.
– din punct de vedere al limbajului, copilul trebuie sa se poata exprima astfel incat ceilalti sa il poata intelege, sa stie sa ceara ceea ce are nevoie, sa foloseasca cuvinte pentru a-i cunoaste pe ceilalti si pentru a exprima propriile sale nevoi. Nu este neobisnuit ca la inceputul gradinitei limbajul sa fie dislalic (copilul sa pronunte gresit anumite sunete). Acest lucru in mod firesc se amelioreaza si se corecteaza de la sine cu o ajutorul gradinitei si o data cu intrarea in grupul de copii.
– din punct de vedere emotional, este importanta toleranta copilului la frustrare. Gradinita presupune un grad mult mai ridicat de frustrare decat in familie si copilul trebuie sa poata suporta reguli si limite. Toleranta la frustrare este una din componentele de baza ale autonomiei necesare copilului pentru a putea sa se adapteze si sa se integreze intr-un loc nou.
Alte componente ale autonomiei se refera la deprinderi de ingrijire, de masa, de somn. Chiar daca copilul este obisnuit sa primeasca ajutor in mod constant, este important sa fie incurajat sa acorde atentie propriilor posibilitati de a face ceva pentru sine sau pentru ceilalti. Un alt aspect extrem de important este capacitatea copilului de a se separa de familie si, in special, de mama sa. Separarea este un proces psihologic complex, nu inseamna doar o separare fizica, ci capacitatea copilului de a capata incredere ca mama lui exista si atunci cand nu este cu el, sa o poata purta cu el in interiorul lui si nu doar langa el.

-Georgiana ANDRONIC-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s