Creativitatea la copii

O vorba veche spune ca „pe copii nu este nevoie sa ii inveti creativitatea, pentru ca ei sunt maestri in asta”. Mai ales intre varsta de 2 si 10 ani, fiind perioada in care imaginatia nu are limite. Iar primii ani, in intervalul 2-3, creativitatea copilului se intinde pana unde ii dai tu voie; face giumbuslucuri; aduna mere cu pere (caci se poate) si iti face casa un adevarat laborator. Ceea ce semeni in aceasta perioada, va da roade si in continuare. Tot ce are nevoie imaginatia copilului tau acum este sa o incurajezi. Specialistii sunt de parere ca este esential ca aceasta abilitate sa fie stimulata inca din primii ani de viata ai unui copil, deoarece creativitatea poate juca un rol esential in procesul de invatare. Daca te intrebi cum arata copilul creativ, ei bine, studiile facute pe copii de varsta scolara, din clasele mici, au gasit o legatura intre disciplina si creativitate. Cercetatorii au pornit de la premisa ca cei mai creativi elevi sunt aceia de tip „artist”, cu alte cuvinte boemi, dezorganizati, cu rezulte slabe la materiile fara legatura cu arta. Si mirare, au descoperit contrariul! Cei mai talentati copii, in acelasi timp cu performante la desen, sculptura, muzica, lucru manual si alte astfel de zone, au rezultate bune si foarte bune la invatatura, in general, iar unii exceleaza chiar si intr-un alt domeniu. Pentru a-i stimula creativitatea da-i voie sa fie dezordonat. Putini copii sunt „de la natura” disciplinati. Cei mai multi au o maniera mai „creative” de a-si pastra ordinea in lucruri. Si ce crezi? Studiile au confirmat ca acei copii care nu sunt presati sa fie ordonati, au o imaginatie mai productiva. Nu sunt constransi in mod constant sa isi spele mainile, sa isi stranga acuarelele din colturile camerei, sa isi adune toate jucariile in cosul special amenajat… Acesta nu este un indemn sa il obisnuim prost pe cel mic si sa nu ii mai dam un aspirator in mana, toata copilaria lui. Mai degraba, este un sfat de a nu ii cere in mod constant – zilnic, de exemplu – sa faca aceleasi lucruri si in acelasi mod. Pune mai mult accent pe libertatea de exprimare, decat pe dezordinea care ii urmeaza. Nu de fiecare data sa isi stranga jucariile imediat cand termina cu ele, sa adune scamele de pe covor, sa puna toate lucrurile la locul lor… Incurajeaza-l sa creeze sis a se joace si nu sa atinga performanta. Daca cel mic are inclinatie, este nevoie sa ii sporesti harul cu delicatete si rabdare, iar performanta va urma de la sine. Pentru un copil, orice pretentie inseamna o presiune, si orice presiune il blocheaza. Nu doar emotional, ci si sub aspectul imaginatiei. Ii sufoci talentul astfel, in loc sa il sporesti.  Probabil ai observat ca micutul tau si-a facut un spatiu de joaca in cele mai neobisnuite locuri, in bucatarie printre oale si linguri, in debara printre ambalaje si cutii vechi sau in baie printre rufele din cos. Atata timp cat nu exista niciun pericol pentru sanatatea lui (obiecte ascutite, substante pe care le-ar putea ingera si care sunt toxice sau obiecte voluminoase care l-ar putea rani) lasa-l sa se joace in voie, chiar daca tu nu intelegi ce se intampla in imaginatia lui.

-Georgiana ANDRONIC-

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s